Privatlivspolitik

Privatlivspolitik

Databeskyttelse har høj prioritet hos Saphe. En omhyggelig og ansvarlig håndtering af dine data er derfor helt naturlig for os. I den følgende erklæring vil vi forklare, hvilke personlige og brugerrelaterede data vi indsamler fra dig, og med hvilket formål vi opbevarer og bruger dem.

Vi har følgende kontaktoplysninger:
Saphe A/S
CVR: 36 70 45 86
Adresse: Lyngvej 1, 9000 Aalborg
Telefon nr.: 42 90 33 11
E-mail: info@saphe.dk

1. Personlige data

Personlige data er data vedrørende en persons identitet, såsom navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer og lignende.

Så snart du registrerer dig som kunde hos Saphe, gemmer vi dit navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse i en elektronisk kundedatabase som kun er tilgængelig for Saphe-medarbejdere. Før vi tager imod dine personlige oplysninger, søger vi din udtrykkelige samtykke og sikrer, at du ved præcis, hvilke oplysninger der gemmes. Vi opbevarer dine personlige oplysninger med henblik på at sende dig dine bestilte varer, kommunikere med dig og for at opfylde forretningsbestemmelser, hvilke der ifølge den danske bogføringslovgivning skal opbevares i 5 år. For at behandle din ordre vil visse personlige data blive videregivet til udvalgte tredjeparter. Disse omfatter de serviceudbydere vi bruger til logistik, transport og bankvirksomhed, til hvem vi leverer de nødvendige kundedata til emballering, levering og betaling. Disse tjenesteudbydere må kun bruge dine personlige data til at opfylde de respektive opgaver. Enhver anden brug af dine data er ikke tilladt. Fortrolige oplysninger lagres ikke af os og bliver derfor aldrig offentliggjort.

Som kunde hos Saphe har du ret til at tilbagekalde din tilmelding til enhver tid. Du har også ret til at se hvilke personlige oplysninger om dig vi har gemt. Disse rettigheder betragtes som en del af GDPR. For yderligere information, send os en e-mail på info@saphe.dk.

1.A Kundekonto og login

Hver registreret kunde har adgang til en personlig, adgangskodebeskyttet kundekonto. For at logge ind på denne kundekonto er en mailadresse og adgangskode påkrævet. Adgangskoden er valgt af kunden selv i første trin af registreringen, og er ikke synlig for Saphe medarbejdere eller andre. På kundekontoen finder du dine personlige oplysninger, oplysninger om dine ordrer og dit medlemskab. Du har herunder også selv adgang til at rette i dine personlige oplysninger ifald disse skulle være ukorrekte.

1.B Ordrebekræftigelse og forsendelsesbekræftelse

Når du har gennemført et køb på Saphe, sender vi straks en automatiseret ordrebekræftelse til den e-mailadresse, som du har angivet. Dette omfatter dine kontaktoplysninger (navn og adresse) som varerne vil blive sendt til, samt dit bestillingsnummer, betalingsmetode og et overblik over de varer du har bestilt. I denne e-mail findes også uddrag fra vores generelle vilkår, såsom afbestillingsregler og oplysninger om garanti.

Når varerne er afsendt, modtager du en automatisk forsendelsesbekræftelse til den mailadresse du har angivet. Forsendelsesbekræftelsen indeholder dit ordrenummer og sporingsnummer (Track & Trace nr.), som vil hjælpe dig med at spore din pakke.

1.F Oplysning af data til tredjepart

Alle personoplysninger vil kun blive indsamlet og brugt af Saphe som ansvarlig databehandlingsvirksomhed. Dine personlige oplysninger vil aldrig blive offentliggjort eller solgt til tredjeparter, herunder heller ikke eksterne markeder eller opinionsforskningsformål. Kun de data der er nødvendige for logistik, transport/levering og betaling, videresendes til de ansvarlige tjenesteudbydere.

Disse må kun bruge dine personlige data til deres specifikke formål. Enhver anden brug er ikke tilladt og vil ikke under nogen omstændigheder finde sted. Læs yderligere under tredjepartstjenester.

2. Anvendelsesdata

Anvendelsesdata er data der kan indsamles når du besøger et websted. Når kunder besøger Saphe registrerer vi hvordan vores kunder navigerer på vores hjemmeside, herunder hvordan vores kunder kom til vores websted, hvilke af vores sider der besøges og lignende. Vi gemmer også hvilke varer kunder har købt hos os. Det gør vi for at kunne forstå vores kunders adfærd så vi kan forbedre og optimere vores hjemmesides funktioner og udvalg, til glæde for alle vores kunder.

3. Cookies og ip-adresse

En cookie er en fil der indeholder oplysninger om hvorvidt du er ny eller allerede registreret kunde, hvilke produkter du klikker på og hvordan du navigerer på vores hjemmeside. Vi gemmer normalt cookies i 12 måneder. Cookies gemmes på din pc/laptop, tablet pc eller smartphone. En cookie kan ikke registrere dig som person. Den genkender kun din pc/laptop, tablet eller smartphone og viser en tilpasset version af vores hjemmeside.

Du kan indstille din browser til at advare dig når et websted bruger cookies. Du har også mulighed for helt at deaktivere cookies i din browser. Hvis du vil slette dine cookies, kan du gøre det i dine browserindstillinger. Hvis du har spørgsmål til dine cookies, er du velkommen til at sende os en e-mail til info@saphe.dk.

Din IP-adresse er adressen på den computer som du anvender til besøget. IP-adressen registreres for at sikre at Saphe altid kan finde tilbage til den anvendte computer, såfremt der måtte ske misbrug eller ulovligheder i forbindelse med besøget.

4. Tredjepartstjenester

Vi arbejder sammen med forskellige tredjepartsleverandører der placerer cookies på vores vegne og registrerer brugsdata. Dette dækker f.eks. over hvordan du havner på Saphe siden og også hvilken type onlineannoncering du klikker på. På denne måde er det muligt for os målrettet at placere brugsbaseret online annoncering, der er skræddersyet til dine individuelle præferencer. Alt dette sker anonymt; Saphe gemmer ikke personlige data såsom navn, adresse eller mailadresse til dette formål. Enhver detekteret IP-adresse er også anonymiseret.

Marketing
Til analyse og til remarketing formål arbejder Saphe med følgende tredjepartsleverandører:

A) GOOGLE ANALYTICS
Google Analytics er en tjeneste hos Google Inc. som giver professionel og kompleks webanalyse. Læs mere om Google Analytics.

B) GOOGLE ADWORDS
Google AdWords er et annonceringssystem fra Google Inc., hvormed annoncører (her Saphe) kan annoncere specifikt. Saphe bruger Google AdWords til retargeting formål. Læs mere om Google AdWords.

C) FACEBOOK CUSTOM AUDIENCES
Facebook Custom Audiences er et Facebook-værktøj, der gør det muligt at målrette reklamer til bestemte målgrupper. Saphe anvender dette Facebook-værktøj til retargeting formål. Læs mere om Facebook Custom Audiences.

D) TRUSTPILOT
Saphe samarbejder med Trustpilot for at hjælpe folk til bedre købsoplevelser. Vi deler kun din ordrebekræftelse med Trustpilot. Læs mere hos Trustpilot.

Logistik
Til brug for levering samarbejder Saphe med følgende tredjepartsleverandører:

A) POSTNORD
Saphe bruger PostNord til forsendelse af vores ordrer. Med PakkecenterNord deler vi ordreoplysninger, leveringsoplysninger, mailadresse og telefonnummer. Læs mere hos PostNord.

Kommunikation
Yderligere anvender Saphe følgende tredjepartsleverandør:

A) SENDGRID
SendGrid er en e-mail udsendelsesservice der håndterer alle de e-mails Saphe sender ud til vores kunder. Vi deler mailadresser med SendGrid. Læs mere hos SendGrid.

Betaling
Saphe opbevarer ikke kunders betalingsoplysninger. Dette gør den respektive betalingsudbyder der anvendes ved et køb på siden. Saphe udveksler et id med den anvendte betalingsudbyder, der herigennem identificerer den brugte betalingsform. Dette betalings-id er unikt mellem Saphe, betalingsudbyder og brugeren, og er derfor ikke anvendelig andre steder.

Saphe anvender følgende betalingsudbydere/betalingsgateways:

  • Bambora (ePay)
  • MobilePay

Har du spørgsmål til opbevaring af dine betalingsoplysninger bedes du rette henvendelse til den betalingsudbyder der er brugt til betaling hos Saphe. Hvis du vil vide, hvilken betalingsudbyder der er brugt til en specifik ordre, bedes du rette henvendelse til info@saphe.dk.

5. INTET ANSVAR FOR TREDJEPARTS HJEMMESIDER OG SAMARBEJDSPARTNERE

Saphe påtager sig intet ansvar for tredjeparts og samarbejdspartneres privatlivspolitik. Er du interesseret i de omtalte tredjeparts privatlivserklæringer bedes du rette henvendelse til disse.

6. DATASIKKERHED

Saphe tager beskyttelse af dine personlige data ekstremt alvorligt. Derfor træffer vi altid alle rimelige foranstaltninger, tekniske og organisatoriske, for at sikre at indsamling, brug og opbevaring af dine data er korrekt. Disse tekniske og organisatoriske procedurer beskytter de data vi har indsamlet om dig imod uautoriseret adgang eller ulovlig offentliggørelse. Ikke desto mindre kan Saphe ikke tage ansvar for fejl i dataoverførsel eller uautoriseret adgang fra udefra uautoriserede personer eller organisationer.

7. SPØRGSMÅL OG FORSLAG

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til vores databeskyttelse, står vi altid til din rådighed. Kontakt venligst vores kundeservice på info@saphe.dk.

8. ÆNDRING AF PRIVATLIVSPOLITIK

Saphe forbeholder sig ret til at ændre ovenstående privatlivspolitik til enhver tid i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

9. Overførsel til tredjelande

Vi overfører i forbindelse med behandlingen af dine personoplysninger data til modtagere i USA, dog kun til virksomheder der er med i EU Privacy Shield og dermed er sikre i henhold til bestemmelserne i EU-dataforordningen (EU) 2016/679 af 27. april 2016.

Vi vil ikke i forbindelse med behandlingen af personoplysninger overføre dine personoplysninger til modtagere i USA eller øvrige tredjelande, der af EU-Kommissionen er karakteriseret som usikre tredjelande.

Skulle det på et senere tidspunkt blive aktuelt at overføre data til usikre tredjelande, vil dette kun ske hvis virksomheden i det pågældende tredjeland forinden har stillet de nødvendige garantier for at modtagerens niveau for persondatabeskyttelse er i overensstemmelse med denne persondatapolitik samt gældende EU lovgivning.

Overførslerne vil derfor ske på ét af følgende overførselsgrundlag:

  • At modtageren er certificeret til at overholde principperne for beskyttelse af personlige oplysninger efter US-EU Privacy Shield Framework (Kaldet “Privacy Shield”)
  • At vi har indgået standardbestemmelser om databeskyttelse med modtageren, som efter EU-Kommissionens vurdering frembyder tilstrækkelige garantier for beskyttelse af privatlivets fred, grundlæggende rettigheder og frihedsrettigheder samt for udøvelsen af de dertil knyttede rettigheder

10. Dine rettigheder

Såfremt du ønsker at gøre brug af nedenstående rettigheder, skal du kontakte os gennem de kontaktoplysninger som er oplistet øverst i persondatapolitikken.

Vi behandler og besvarer din henvendelse så hurtigt som muligt, og senest en måned efter at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.

A) Ret til indsigt
Du har ret til at få indsigt i de persondata Saphe IVS behandler om dig, jf. persondataforordningens artikel 15. Adgangen kan dog være begrænset af hensynet til forretningshemmeligheder og/eller immaterielle rettigheder.

B) Berigtigelse eller sletning af personoplysninger
Hvis du mener at de oplysninger som Saphe IVS behandler om dig er forkerte eller fejlagtige, har du ret til at få disse rettet eller slettet, jf. persondataforordningens artikel 16 og 17.

Såfremt vi er enige med dig i at de oplysninger som vi behandler er forkerte eller indeholder fejl, sletter eller korrigerer vi snarest muligt disse oplysninger.

Sletning eller rettelse af personlige oplysninger vil dog ikke ske såfremt Saphe IVS er retlig forpligtet til at opbevare alle eller dele af dine persondata, eller det er nødvendigt at opbevare disse persondata for at et retskrav kan fastlægges eller forsvares. I så fald vil Saphe IVS kun opbevare de oplysninger som Saphe IVS er retlig forpligtet eller berettiget til, og vil slette øvrige persondata om dig.

C) Tilbagekaldelse af samtykke
Du har til enhver tid ret til at trække dit samtykke til Saphe IVS behandling af dine persondata helt eller delvist tilbage, jf. persondataforordningens artikel 7.

Hvis du tilbagekalder dit samtykke, vil Saphe IVS ophøre med at behandle de persondata som du har tilbagekaldt dit samtykke til, medmindre Saphe IVS er retligt forpligtet eller berettiget til at opbevare alle eller dele af dine persondata. I så fald vil Saphe IVS kun opbevare de oplysninger som Saphe IVS er retlig forpligtet til, og vil slette øvrige persondata om dig. Din tilbagekaldelse af dit samtykke berører ikke lovligheden af den behandling som Saphe IVS har foretaget, frem til din tilbagekaldelse af samtykke.

Tilbagekalder du dit samtykke til behandling af de data der er nødvendige for brugen af Saphe IVS, kan vi være nødsaget til at slette samtlige af dine data, idet din profil ikke vil fungere uden den nødvendige data.

D) Indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod Saphe IVS behandling af dine persondata. Du kan ligeledes gøre indsigelse hvis du mener at dine persondata bliver behandlet i strid med gældende regler, eller det samtykke som du har givet Saphe IVS, jf. persondataforordningens artikel 21.

E) Begrænsning
Du har ret til at få begrænset Saphe IVS behandling af dine personoplysninger i følgende tilfælde, jf. persondataforordningens artikel 18:

Mens Saphe IVS behandler en indsigelse som du har gjort imod rigtigheden af de persondata som Saphe IVS behandler om dig, eller imod lovligheden af behandlingen. Begrænsningen af behandlingen gælder indtil Saphe IVS har færdigbehandlet din indsigelse.

Saphe IVS behandling er ukorrekt, men du ønsker ikke sletning af dine oplysninger, dog blot at anvendelsen af dine persondata begrænses.

F) Dataportabilitet
Da vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet. Ret til dataportabilitet betyder at du har ret til at få tilsendt de persondata som du har oplyst til os, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, som du derefter har ret til at overføre til en anden tjenesteyder, jf. persondataforordningens artikel 20.

11. Klage

Såfremt du ønsker at klage over behandlingen af dine personoplysninger, kan du indgive en klage til Datatilsynet:

Datatilsynet
Adresse: Borgergade 28, 5, 1300 København K
Telefonnr.: 33 19 32 00
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
* Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.

Pr. 29. maj – 2018