Historie

Historien om Saphe

For nogle år siden fik Freddy Sørensen en idé. Faktisk har Freddy Sørensen altid haft mange idéer i skrivebordsskuffen.

Historien om Saphe er en rigtig god historie

For nogle år siden fik Freddy Sørensen en idé. Faktisk har Freddy Sørensen altid haft mange idéer i skrivebordsskuffen.

Han hørte endnu engang om en højresvingsulykke, hvor en lastbil havde ramt en cyklist, der var død. Det påvirkede Freddy Sørensen, som tænkte: Hvordan kan jeg gøre en forskel for trafiksikkerheden?

Og så fik han en idé. En idé til, hvordan lastbilchauffører via en lille alarm kunne blive advaret om cyklister.

Freddy Sørensen begyndte at udvikle idéen. Som civilingeniør og serieentreprenør er han vant til at holde flere gryder i kog. Han blev allerede i 1990’erne kendt for sit arbejde med satellit-modtagere – og i 00’erne opfandt han SmartWi til deling af tv-betalingskort.

Hvorfor ikke tænke endnu større?

Det var under udviklingen af lastbils-alarmen, at Freddy funderede: Hvorfor ikke tænke endnu større?

Hvorfor ikke lave en trafik-alarm, der advarer bilister om ulykker, biler i nødsporet og fartkontroller?

Den idé blev omsat til Saphe-trafikalarmen, som over 500.000 bilister i Skandinavien har installeret – og som hver dag både forhindrer farlige situationer på vejene og bilister i at køre for stærkt.

Men historien slutter ikke her

For Freddy Sørensen har flere idéer i skrivebordsskuffen. Idéer, der skal være med til at forbedre trafiksikkerheden.

Én af de mange idéer er Saphe Drive, som Freddy og Co. lancerer i februar 2019. Saphe Drive tager trafikalarmer ind i en helt ny liga.

Saphe Drive bliver allerede kaldt en lille revolution, fordi den nærmest har uanede muligheder. Den vil advare om udrykningskøretøjer, ubemandede jernbaneoverskæringer, spøgelsesbilister, skoleveje, vejarbejde – og naturligvis ulykker, biler i nødsporet og fartkontroller.

Saphes dygtige udviklere arbejder kontinuerligt på at lave endnu flere løsninger til gavn for trafiksikkerheden. Løsninger, der implementeres i den nye Saphe Drive.

Saphe Drive lanceres i hele Nordeuropa; herunder Sverige, Norge, Finland og Tyskland.

Freddy Sørensen har stadig idéen om lastbilsalarmen liggende i skuffen. Planen er, at den skal udvikles, når han får tid.