Artikel_Hvorfor_kører_man_til_tider_for_stærkt

 

 

Det er ikke overraskende, at fart er en af de største syndere i forbindelse med færdselsuheld. En rapport fra EU-Kommissionen viser, at omkring en tredjedel af alle fatale færdselsuheld er relateret til fart og at risikoen for at blive involveret i et færdselsuheld øges med 12,8 %, ved at køre for stærkt.

At køre for stærkt kan være en bevidst eller ubevidst handling. En lille brøkdel vil måske stå ved, at de bevidst kører for stærkt i trafikken. Langt størstedelen af alle bilister kører dog af og til ubevidst for stærkt. Hvorfor det af og til sker, kan du finde svar på her i artiklen.

 

Bevidste og ubevidste handlinger

Hver dag træffer vi mennesker op mod 35.000 beslutninger. Beslutningsstrømmen og energien vi bruger på hver enkelt beslutning, afhænger af størrelsen og vigtigheden. Den nobelprisvindende forsker Daniel Kahneman inddeler et menneskes tankestrøm i to – System 1 og System 2. Kahnemans forskning kan hjælpe os til at forstå, hvorfor vi af og til kører for stærkt i trafikken.

 

System 1: Det system hjernen foretrækker at bruge

Det første system er karakteriseret af at være automatiske beslutninger. Vi tænker ikke over, at vi reelt træffer en beslutning. Vi gør det bare. Dette system bruger vi 98 % af gangene, vi træffer beslutninger.

Det er derfor også dette system, vi bruger, når vi kører bil. At køre bil er en tillært evne, der over tid er blevet automatiseret af vores hjerne. Derfor vil langt de fleste garvede bilister kunne betjene en bil uden at tænke yderligere over dette. Systemet benyttes når vi kører lige ud og følger vejens forløb. Også når vi laver opbremsninger, som er en indlært refleks.

 

System 2: Kræver flest ressourcer

Det andet system er karakteriseret ved at være beslutninger, der kræver mental bevågenhed. Vi bruger System 2, når vi aktivt skal træffe en beslutning, der ikke bliver truffet intuitivt. Dette system kræver meget energi, og derfor benytter vi det kun i 2 % af de gange, vi træffer en beslutning.

Vi bruger også System 2, når vi kører bil. Det er dog kun når vi skal træffe en aktiv beslutning. Det er dette system, vi bruger, når vi tjekker hastighedstavler og speedometeret i bilen for at se, hvor hurtigt vi kører. Det kan desuden være når vi leder efter en parkeringsplads, eller når vi vurderer om der er fri til at krydse en befærdet vej.

Vores hjerne vil altid forsøge at passe på sig selv. Derfor prøver hjernen at få os til at træffe så mange System 1 beslutninger frem for System 2, da disse som nævnt kræver mere tankkraft og energi. Dette kommer især i spil, når hjernen er fyldt op efter en dag på arbejde og tanker på praktiske gøremål, familie og andet ting der fylder i hovedet.

Af den grund, kan mange af os bilister, komme til at køre for hurtigt uden at være opmærksom på dette. Vi har desuden en tendens til at køre efter en indbygget fartpilot, der tilpasset til omgivelserne. Det at tjekke speedometeret er for mange en System 2 aktivitet og derfor en aktiv beslutning.

 

LÆS: Undgå disse faldgruber og blev en mere opmærksom bilist

 

Hjælpesystemer, der hjælper dig med at overholde færdselsreglerne

Hjælpesystemer der kan være fordelagtige at bruge, er fartpilot og skiltegenkendelse, hvis din bil er udstyret med dette. Så kan du fokusere mere på trafikken frem for din fart.

Et andet hjælpesystem er vores trafikalarmer, der giver dig information om fartkameraer og hændelser i trafikken. Saphe trafikalarmerne hjælper dig, når der er er et fartkamera eller en hændelse på vejen, du som bilist skal forholde dig til.

 

Læs mere om Saphe trafikalarmer