Support 2018-06-14T15:26:52+00:00

Hvis du ikke kan finde et svar/en løsning på dit problem på denne side, så kontakt os på:

e-mail; support@saphe.dk eller tlf. 42903311 (Man – fre: 08-16).

Det vil være en stor hjælp for os, hvis du kan fortælle os, hvilken telefonmodel du har og din Saphe Link app-version.

Saphe F.A.Q.

Sådan får du et svar på alle dine Saphe spørgsmål:

  1. Det hurtigste – vores guides!
    • Førstehjælpsguide – 95% af alle spørgsmål vi får har et svar her.
    • Smartphoneguide – handler dit spørgsmål om en specifik telefon kan du finde svar her.
  2. Det næst hurtigste – vores videoer!
    • Videoer – her kan du lære alt om montage, parring og funktioner.
  3. Det næst næst hurtigste – kontakt os.
    •  Hvis du slet ikke kan finde et svar her på siden kan du kontakte os. Informationen vil du finde i bunden af denne side.

Førstehjælpsguide (Top 11 Mest Stillede Spørgsmål)

  1. Hvorfor lyser min Saphe grøn, når jeg trykker på knapperne? Den er blevet slukket. Hold den røde knap nede indtil lyset går ud, for at tænde din Saphe igen.
  2. Hvorfor lyser min Saphe ikke, når jeg trykker på knapperne? Se afsnittet ‘Genstart’ .
  3. Kan jeg anvende mit Bluetooth håndfri i bilen sammen med min Saphe enhed? Ja selvfølgelig kan du det! Din telefon tillader flere Bluetooth forbindelser samtidig.
  4. Hvor lang tid holder batteriet? I ca. 2 år – og det er nemt og billigt at erstatte. Læs mere i afsnittet ‘Batteri‘.
  5. Kan min Saphe parres med flere telefoner? Se afsnittet ‘Deling
  6. Hvorfor viser Saphe Link ikke hastighed? Dette skyldes problemer med din GPS. Prøv evt. om Fartkontrol.nu kan vise din placering og hastighed korrekt.
  7. Hvorfor siger min Saphe bip flere gange under turen? Tjek lige om der skal nyt batteri i din elektroniske P-skive.
  8. Hvordan opdaterer jeg Saphe Link appen? Det er ikke alle telefoner der opdaterer dine apps automatisk. Gå til App Store eller Google Play og søg efter Saphe Link, for at tjekke om du har nyeste app version.
  9. Hvorfor opretter min Saphe ikke forbindelse ved turstart? Jeg skal trykke på den blå knap. Se afsnittet ‘Genstart’. Hjælper det ikke, så skal din Saphe ombyttes. Husk at Saphe først opretter forbindelse, når du begynder at køre og ikke så snart du er inde i bilen.
  10. Virker Saphe i udlandet? Ja. Vi har faste 30.000+ kameraer i Europa og dækning af mobile fartkontroller i både Norge og Danmark. Læs mere i afsnittet ‘Udlandet’.
  11. Er Saphe helt lovlig? Saphe er 100% lovlig at bruge i Danmark. Politiet opfordrer til brug af enheder som Saphe i trafikken.

Med en Saphe får du alarmer ved alle faste fartkameraer (stærekasser) i hele Europa. Hvilket vil sige over 31.000 kameraer i følgende lande: Andorra, Belgien, Bosnien, Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hviderusland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland,  Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, Østrig.

Tyskland: I 2015 var der en sag i delstaten Niedersachsen hvor en bilist blev dømt for at bruge en fartkontrol app. Dette skal ses i lyset af, at over 5 mio. tyskere brugere en app til at advare om fartkameraer. Desuden er der nok ikke en eneste politimand i Tyskland, der ved hvad en Saphe er.

Det er ikke lovligt at advare om fartkontroller i Cypern, Makedonien, Schweiz og Tyrkiet.

For at advare om mobile fartkontroller, kræves der et stort netværk af brugere til at melde ind. Det har vi i Danmark og i Norge (hvor vi samarbejde med appen Politikontroller.no).

Genstart af Saphe enhed:

Du kan genstarte din Saphe, enten ved at slukke og tænde for den, eller ved at tage batteriet ud i 10 sek. (se videoer). Du slukker hhv. tænder for din Saphe, ved at holde den røde knap nede indtil lyset går ud.

Genstart af smartphone:

Har du problemer med at få forbindelse til din Saphe, så prøv at genstarte telefonen. Dette er løsningen 9 ud af 10 gange.

Bemærk at en genstart ikke er det samme som at slukke og tænde for din telefon.

På Android telefoner kan man vælge mellem at slukke og genstarte sin telefon, når man holder tænd knappen nede.

På iPhones skal man lave det der hedder en tvungen genstart. Se afsnittet om iOS 11.

Batteriet forventes at holde i over 2 år.
Batteriet er af typen CR2450 som kan købes i det fleste specialbutikker.

Sådan får du adgang til batteriet:

  1. Kan min Saphe parres med flere telefoner?
    • Ja, din Saphe kan parres med et ubegrænset antal telefoner
  2. Kan min telefon parres med flere Saphe enheder?
    • Ja, du kan parre din telefon med så mange Saphe enheder som du har lyst til.
  3. Hvad sker der hvis man kører med flere Saphe brugere i samme bil?
    • Hvis der er flere brugere i bilen vil Saphe altid forbinde til en vilkårlig telefon. Ønsker man at forbinde Saphe til en bestemt telefon skal man kortvarigt slukke Bluetooth på alle de andre telefoner, hvorefter Saphe vil forbinde til den telefon med en aktiv Bluetooth forbindelse.

Smartphoneguide

Saphe fungerer via. en app der kører på en smartphone. Telefonen skal enten være en iPhone* eller en Android** telefon. Saphe understøtter ikke Windows telefoner.

Hvad kræver appen?

  1. Bluetooth (Bruges til at forbinde til din Saphe enhed)
  2. Mobildata(Bruges til at hente data fra Saphe serveren)
  3. GPS/lokalitetstjenester (Bruges til at give dig præcise alarmer på farten)

*iPhone 4S / **Android 4.3 eller nyere med Bluetooth Low Energy.

På alle HUAWEI modeller er det vigtigt at batterioptimeringen er slået fra, for at Saphe kan fungere korrekt. Har du nyeste app version, vil den give en advarsel, hvis optimeringen er slået til. Følg anvisningerne, for at komme til menuen hvor optimeringen slåes fra. Når optimeringen skal slåes fra, er det lidt omvendt, idet man vælger Tillad til at telefonen må Ignorere batterioptimeringen.

P8 Lite Hvis du ikke kan oprette forbindelse til din Saphe, så er det fordi din telefonen ikke er opdateret til nyeste version. Kig under ‘Indstillinger + Om telefonen’, her finder du et versionsnummer som hedder noget i retning af ALE-L21C432B635. Det sidste tal skal være over 630. Du kan tjekke, om der er en ny opdatering i menuen ‘Indstillinger + Opdateringer’. I bunden af skærmen står der Menu, vælg denne og derefter ‘Download sidste fulde pakke’.

Har du en P9 og oplever at ‘BLE Status’ viser Fejlkode 2, så er eneste løsning at genstarte telefonen. Fejlen ligger i telefonens Android software og det er meget tvivlsomt om HUAWEI retter fejlen.

Alle nyere modeller der kører Android 8 Oreo med EMUI 8: Huawei vil opdatere dem i løbet af maj måned, så du ikke længere skal genstarte appen hver morgen.

Saphe virker helt fint med den nye iOS 11 opdatering.

Desværre er der en hel del iPhones der ikke virker helt korrekt og derfor virker Saphe ikke efter hensigten.

Oplever du problemer med at appen ikke viser din hastighed, når du kører, så bør du lave en ‘tvungen genstart’.

  • Til og med iPhone 6S: Hold knapperne HJEM og TÆND inde, indtil skærmen går ud efter ca. 10 sek.
  • iPhone 7 og iPhone 7S: Hold knapperne SKRU-NED og TÆND inde, indtil skærmen går ud efter ca. 10 sek.
  • iPhone 8 og iPhone X: Tryk kort på SKRU-OP, tryk kort på SKRU-NED og hold TÆND nede indtil telefonen genstarter og viser Apple logoet (ca. 15 sek.).

Oplever du problemer med Bluetooth-forbindelsen, f.eks. at der er problemer med at forbinde ved turstart, eller viser appen at Bluetooth ikke er slået til? Så er løsningen at nulstille telefonens netværksindstilinger. Gå til:

  • Indstillinger
  • Generelt
  • Nulstil
  • Nulstil netværksindstillinger (det betyder at dine Wi-Fi kodeord bliver glemt).

Før du nulstiller, så tjek lige om din Saphe er tændt. Lyser den grønt, når du trykker på den blå knap, så er den nemlig slukket. Tænd ved at holde den røde knap nede, indtil lyset går ud efter 3 sek.

Er du ved at installere appen på din nye iPhone X og er stødt på nedenstående IQ opgave fra Apple?

Svaret er at du skal lave et dobbeltklik på tænd-knappen og ikke på skærmen 😉

Video Guides

Batteri

Parring

Montage

Alarmerne

Automatisk Start

Kontakt

Hvis du ikke kan finde et svar her så kontakt os på support@saphe.dk eller 42903311 (Man – fre: 08-16).

Ved e-mail-support angiv altid din telefonmodel og din Saphe Link app-version.