Hjælp2018-09-14T13:52:32+00:00

Saphe

Har du problemer med din Saphe? Lyser den ikke, eller kan du ikke oprette forbindelse, så kan en genstart som regel løse det.

Det kan gøres på 2 måder.

  • Ved at slukke/tænde for den(ved at holde den røde knap nede indtil lyset går ud)
  • Ved at tage batteriet ud i 10 sek. (se evt. vores video guides)

Den røde knap har 2 funktioner

  • Et kort tryk = bekræfte/oprette en ulykke/farlig situation
  • Et længere tryk (indtil der kommer et bip) = opretter en alarm om bil i nødsporet

Den blå knap har 1 funktion

  • Et tryk = bekræfte/oprette en fartkontrol.

Grønt lys betyder at din Saphe er slukket – hold den røde knap nede indtil lyset går ud, for at tænde din Saphe igen. 

Blåt lys + alarm indikerer en fartkontrol.

Rødt lys + alarm indikerer, at du kommer til en ulykke/en farlig situation i trafikken.

  • Siger din Saphe bip flere gange under køreturen?
    • Tjek lige om der skal nyt batteri i din elektroniske P-skive, hvis du har sådan én i bilen – det kan være en lyd  fra den, og ikke din Saphe.
  • Giver din Saphe en alarm, samt blinker rød og gul når du starter din køretur?
    • Det er fordi din Saphe ikke har forbindelse til en telefon.

Du kan godt anvende Bluetooth håndfri i bilen sammen med din Saphe – din telefon tillader flere forbindelser samtidig.

  • Saphe kan parres med et ubegrænset antal telefoner
  • Du kan parre din telefon med så mange Saphe enheder, som du har lyst til.
  • Er der flere brugere i bilen, så vil din Saphe altid forbinde til en vilkårlig telefon. Ønsker man at forbinde Saphe til en bestemt telefon, så skal man kortvarigt slukke Bluetooth på alle de andre telefoner, hvorefter Saphe vil forbinde til den telefon med en aktiv Bluetooth forbindelse.
  • Får du en alarm når du starter din køretur, så er du ikke forbundet korrekt til din Saphe
    • Se afsnittet ‘Genstart af Saphe’ ovenfor. Hjælper det ikke, så skal din Saphe ombyttes. Husk at Saphe først opretter forbindelse, når du begynder at køre og ikke så snart du er inde i bilen.

Batteriet forventes at holde i over 2 år.

Batteriet er af typen CR2450 som kan købes i det fleste specialbutikker.

Virker det blå lys ikke længere på din Saphe, så kan det betyde, at strømmen er ved at være brugt.

Batteriet kan tages ud ved at skille din Saphe af – skille toppen fra bunden. Dette gøres ved at tage fat under de 2 knapper og trække toppen fra bunden.

Se evt. afsnittet Video guides.

Med en Saphe får du alarmer ved alle faste fartkameraer (stærekasser) i hele Europa.

Det vil sige over 31.000 kameraer i følgende lande: Andorra, Belgien, Bosnien, Bulgarien, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Hviderusland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Rusland,  Schweiz, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyrkiet, Tyskland, Ukraine, Ungarn, Østrig.

Tyskland: I 2015 var der en sag i delstaten Niedersachsen hvor en bilist blev dømt for at bruge en fartkontrol app. Dette skal ses i lyset af, at over 5 mio. tyskere brugere en app til at advare om fartkameraer. Desuden er der nok ikke en eneste politimand i Tyskland, der ved hvad en Saphe er.

Det er ikke lovligt at advare om fartkontroller i Cypern, Makedonien, Schweiz og Tyrkiet.

For at advare om mobile fartkontroller, kræves der et stort netværk af brugere til at melde ind. Det har vi i Danmark og i Norge (hvor vi har et samarbejde med appen Politikontroller.no).

Saphe Link app

Det er nødvendigt, at downloade appen “Saphe Link” for at oprette forbindelse mellem din smartphonetelefon og din Saphe.

  • Gå til “App Store” eller “Google Play” og søg efter “Saphe Link”

For at appen kan virke på din telefon skal din telefon have minimum dette:

  • Bluetooth (Bruges til at forbinde til din Saphe enhed)
  • Mobildata (Bruges til at hente data fra Saphe serveren)
  • GPS/lokalitetstjenester(Bruges til at give dig præcise alarmer på farten)
  • iOS 8.0 eller nyere / Android 4.3 eller nyere.

Dette skyldes problemer med din GPS. Prøv evt. om Fartkontrol.nu kan vise din placering og hastighed korrekt.

Det er ikke alle telefoner, der opdaterer dine apps automatisk. Gå til “App Store” eller “Google Play” og søg efter “Saphe Link”, for at tjekke om du har nyeste app version.

iPhone

Til og med iPhone 6S: Hold knapperne HJEM og TÆND inde, indtil skærmen går ud efter ca. 10 sek.

iPhone 7 og iPhone 7S: Hold knapperne SKRU-NED og TÆND inde, indtil skærmen går ud efter ca. 10 sek.

iPhone 8 og iPhone X: Tryk kort på SKRU-OP, tryk kort på SKRU-NED og hold TÆND nede indtil telefonen genstarter og viser Apple logoet (ca. 15 sek.).

Oplever du problemer med Bluetooth-forbindelsen, f.eks. at der er problemer med at forbinde ved turstart, eller viser appen at Bluetooth ikke er slået til? Så er løsningen at nulstille telefonens netværksindstillinger. BEMÆRK – dette betyder at gemte WIFI-koder og godkendte bluetooth parringer bliver glemt og skal indtastes og parres på ny.

Før du nulstiller, så tjek lige om din Saphe er tændt. Lyser den grønt, når du trykker på den blå knap, så er den nemlig slukket. Tænd ved at holde den røde knap nede, indtil lyset går ud efter 3 sek.

For at nulstille netværksindstillingerne vælg følgende på din iPhone:

Indstillinger > Generelt > Nulstil > Nulstil netværksindstillinger

Lokalitetstjenester

På en iPhone er det vigtigt, at Lokalitetstjeneste står til “Altid” for Saphe Link. Det betyder, at appen altid har lov til at tænde for GPS’en, men vi gør det kun under kørsel, og kun i ca. 5-10% af køretiden. Vælger du “Ved brug”, vil Saphe Link kun virke, hvis du tænder for appen, og holder skærmen tændt.

Din GPS er rigtigt aktiveret, hvis den lille pil ud for uret (i toppen af din skærm) er helt hvid og ikke sort i midten – se billedet nedenfor.

Denne besked ser vi oftest lige nu på iPhone 6S og skyldes i de fleste tilfælde et svagt GPS-signal på telefonen.

Hvis Saphe Link appen registrere et lavt GPS-signal giver den dig en besked om at appen ikke kan fungere optimalt grundet for svagt signal. Der er nogle ting som kan gøres, som måske hjælper.

  • Sikre at Lokalitetstjenester er slået til:
    • Gå til Indstillinger > Anonymitet > Lokalitetstjenester – Kontroller at den er slået til
  • Sikre Flytilstand er slået fra:
    • Gå til Indstillinger > Flytilstand – Kontroller at den er slået fra
  • Sikre dato, klokken og tidszonen er korrekt:
    • Gå til Indstillinger > Dato & tid
  • Sikre at netværket fra din mobiludbyder er godt.
  • Foretag en tvunget genstart:
    • Hold tænd/sluk-knappen nede samtidig med Home-knappen indtil Apple logoet kommer frem på skærmen.
  • Slå 4G fra:
    • Gå til Indstillinger > Mobilnetværk > Indstillinger til data > Slå LTE fra
  • Nulstil Netværksindstillingerne:
    • Gå til Indstillinger > Generelt > Nulstil > Nulstil netværksindstillinger
  • Sørg for at IOS er opdateret.
  • Sidste udvej er nulstil til fabriksindstillinger.

Virker ingen af ovenstående skal du tage kontakt til den butik du har købt din telefon hos eller Apple Support.

Android

Oplever du problemer mellem din Saphe og din mobiltelefon, så prøv en genstart af din telefon.

På de fleste Android telefoner gøres dette ved, at holde sluk-knappen inde kort og derefter vælge genstart.

Vigtigt: genstart er ikke det samme, som at slukke/tænde.

Strømsparende tilstand skal være slået FRA. Du finder det under:

Indstillinger > Enhedsvedligeholdelse >Batteri

På alle HUAWEI modeller er det vigtigt, at batterioptimeringen er slået fra, for at Saphe kan fungere korrekt.

Har du nyeste app version, vil den give en advarsel, hvis optimeringen er slået til. Følg anvisningerne, for at komme til menuen hvor optimeringen slåes fra. Når optimeringen skal slåes fra, er det lidt omvendt, idet man vælger Tillad til at telefonen må Ignorere batterioptimeringen.

  • P8 Lite: Hvis du ikke kan oprette forbindelse til din Saphe, så er det fordi din telefonen ikke er opdateret til nyeste version. Kig under ‘Indstillinger + Om telefonen’, her finder du et versionsnummer som hedder noget i retning af ALE-L21C432B635. Det sidste tal skal være over 630. Du kan tjekke, om der er en ny opdatering i menuen ‘Indstillinger + Opdateringer’. I bunden af skærmen står der Menu, vælg denne og derefter ‘Download sidste fulde pakke’.
  • P9: Har du en P9 og oplever at ‘BLE Status’ viser Fejlkode 2, så er eneste løsning at genstarte telefonen. Fejlen ligger i telefonens Android software og det er meget tvivlsomt om HUAWEI retter fejlen.

Video guides

Kontakt

Fandt du ikke løsningen ud fra ovenstående er du velkommen til at kontakte os på telefon 42903311 eller skriv til os på support@saphe.dk.