Leveringstid 1-2 hverdage

Indkøbskurv

Der er ingen produkter i kurven.

Undgå dårlig bilkarma – 5 gode færdselsråd

Lige meget om du kører bil af ren og skær nødvendighed eller af passion, kan vi alle bruge god bilkarma. God bilkarma kommer først og fremmest fra dig selv. For at skabe tryghed i trafikken og en god trafikkultur, bliver vi nødt til at tage initiativ selv. Mange er allerede gode til det, men som med så meget andet, kan vi altid blive bedre. I denne artikel får du fem færdselsråd, der giver god bilkarma.

 

Parkér med fokus på fremtids-jeg’et

Parkering er en disciplin for sig, som nogle måske kan have det lidt ambivalent med. Om det er parallelparkering, eller du skal parkere i en p-bås.

Som ved en parallelparkering er det mest sikkert at bakke ind i en parkeringsbås. Faktisk er det tre gange mere sikkert at bakke ind i en p-bås, end at køre med fronten ind. Du undgår parkeringsskader og ”nærved-ulykker” i højere grad, ved at bakke ind i en parkeringsbås. Mange store danske virksomheder har faktisk indført regler om, at medarbejdere kun må bakke ind i parkeringsbåse.

Selvom det måske i første omgang tager lidt længere tid at bakke ind i en parkeringsbås, vil dit fremtid-jeg takke dig. Her får du tre gode grunde til at bakke ind.

  • Bedre overblik ved parkering – du kan se de hvide streger og biler ved siden af dig i dine sidespejle. Du minimerer derfor chancen for parkeringsskader.
  • Mange biler har kun parkeringssensor bagpå – udnyt den. Har du ikke en parkeringssensor, kan bruge sidespejle og bakspejl til at orientere dig.
  • Du har lagt bedre udsyn, når du skal afsted igen – du har bedre overblik over gående, cykler og biler hvorfor du kan undgå ”nærved-ulykker”.

Hvis det at bakke ind i en parkeringsbås er nyt for dig, har vi nogle tips til at gøre det lidt nemmere.

  • Sænk sidespejlene lidt – så kan du nemmere se de hvide streger
  • Bak langsomt og orientér dig
  • Gør det ofte – det bliver nemmere med tiden.

 

Flet som færdselsloven foreskriver

”Hvor stregerne slettes, der flettes” har du måske hørt engang. Når to vejbaner bliver til én, kan det ofte skabe kø og trængsel, når der er mange biler på vejen. Det vil de fleste af os jo gerne undgå.

Hold din vejbane indtil fletning, lyder anbefalingen fra Vejdirektoratet. Når du fletter, der hvor vejen bliver til én, øger du chancerne for mere flydende trafik.  Grunden for dette er, at kapaciteten på vejen bliver udnyttet langt bedre.

Mange fletter måske ind tidligt med en god hensigt. Det er dog ikke det mest hensigtsmæssige.

Fletning i trafikken handler om gensidig respekt fra begge vognbaner. Faktisk vil køer på baggrund af indsnævringer ved vejarbejde, i byer eller andre vejtyper, blive afviklet hurtigere og mere sikkert, hvis alle bilister følger flettereglerne og udviser hensyn og giver plads.

 

 

Blink i god tid

Når vi kører bil, skal vi før eller siden dreje eller skifte vognbane. Det er jo ikke fordi, at det er svært i sig selv. Vi kan dog, som bilister, altid blive bedre til at tage hensyn til bilisterne rundt om os.

Blink i god tid – så tager du hensyn til andre og højner din egen sikkerhed.

Du har måske oplevet en meget hastigt bagfrakommende bil i forbindelse med du skal skifte vognbane. Det er yderst ubehageligt for de fleste.

Prøv at blinke noget tid før du begynder at afstemme farten til svinget. Så giver du den bagfrakommende de bedste forudsætninger for at holde afstand, da du viser din fremtidige adfærd i god tid. Du kan huske på ”blink før bremser”.

Ligeledes, når du kører på motorvej og skal lave et vognbaneskifte, kan det være en god idé at blinke i god tid. Giv tegn nogle sekunder før du ønsker at skifte vognbane. Med dét, giver du de omkringlæggende bilister de bedste forudsætninger for at tage hensyn til dig og give plads.

 

Hold afstand

Du har sikkert hørt det før, set skiltene og set pile på vejen – målet er det samme, hold afstand til forankørende.

Ikke nok med at det er ulovligt at køre for tæt på forankørende. Du udsætter også dig selv og andre for fare. Bøden for at køre for tæt lyder fra 1.000 kroner og helt op til en betinget frakendelse af førerretten ved grove tilfælde.

For tæt kørsel er en af de ting i trafikken, vi irriterer os mest over. Op mod 64 % synes det er irriterende, at en bagvedkørende bil ligger for tæt på, lyder tal fra Vejdirektoratet. For lidt afstand er faktisk det, der irriterer flest danske bilister. Det topper, at bilister ikke holder til højre, ikke fletter rigtigt eller ikke blinker af.

Hold minimum to sekunders afstand til forankørende, er en god huskeregel, hvis du er en erfaren bilist. Læg mærke til en kantpæl, lygtepæl eller andet stationært i trafikken. Begynd at tælle, lige så snart forankørende kører forbi fokuspunktet, og indtil du er forbi det. Er der mere end to sekunder mellem jer, er afstanden fin.

Specielt om vinteren, i tåge eller regnvejr skal vi holde ekstra afstand til hinanden. Vejen er typisk våd, og derfor er din bils dæk mindre effektive til at bremse end i tørvejr. Prøv at tænk tilbage på glatbanekurset, da du tog dit kørekort, og husk på de bremselængder, du havde på en våd vej. Det er tankevækkende.

 

Afstem hastigheden

Kør flydende, forudsigeligt og med intention, så ruller trafikken derud af.

Din hastighed har ikke kun indflydelse på hvor hurtigt eller langsomt, du kommer frem. Sikkerhed og hensyntagen er også faktorer, som fart har indflydelse på.

Det siger måske sig selv, men for høj fart er farligt. Der er en klar sammenhæng mellem fart og alvorligheden af ulykker. I op til 75 % af alle færdselsuheld er fart en medvirkende årsag til ulykken.

Selvom for høj fart er forbundet med ulykker, kan for lav hastighed også skabe farlige situationer. Et sted hvor lav hastighed kan skabe farlige situationer, er på til- og frakørselsramper på motorveje.

På tilkørsler er det vigtigt at komme op i hastighed hurtigt. Din fart skal nemlig gerne passe til farten, der køres med på motorvejen. Når farten er afstemt, har du de bedste forudsætninger for naturligt at flette ind på motorvejen. Indfletning på motorveje er en gensidig handling for dig og dine medtrafikanter. Afstem derfor hastigheden til motorvejen, så bilisterne på motorvejen ikke skal bremse eller skifte vognbane unødigt for dig.

På frakørselsramper, eller på vejen til en frakørselsrampe, har din fart også en betydning for trafikken. Begynder du at tage fart af for tidligt, inden du er på frakørselsrampen, tvinger du bagvedkørende til enten at bremse eller skifte vognbane. Det kan skabe farlige situationer i tæt trafik. Uopmærksomhed fra bagvedkørende, og dermed pludselige opbremsninger eller mangel på samme samt pludselige vognbaneskift, kan skabe ulykker.

Med god bilkarma i baghovedet, er det mest optimale at blinke i god tid og først tage farten af på afkørselsrampen. Der er ofte god plads til at tage fart af på disse.

Afstem derfor din hastighed til trafikken og vejtypen du kører på. Det er sikrest for alle.

 

God bilkarma

Vores råd til at undgå dårlig bilkarma skulle gerne give dig mere ro og nydelse ved at køre bil.

Så husk.

Bak ind i parkeringsbåsen, ”hvor stregerne slettes, der flettes”, blink i god tid, hold afstand og afstem din hastighed til vejtypen og trafikken. Udvis god bilkarma for dig selv og andres skyld, så højner vi sammen den danske trafikkultur.

Vil du være med til at hjælpe dig selv og andre bilister? Brug en Saphe trafikalarm, så kan du sammen med over 700.000 danskere være med til at skabe tryghed i trafikken. Du får alarm ved ulykker, bil i nødspor og ved stærekasser og fotovogne. Du kan også selv melde disse ting ind og dermed hjælpe andre bilister. Køb din Saphe trafikalarm her.

Andre læste også

I førersædet med Joachim Kay Stender
Strækningskontrol på bro i Danmark
Strækningskontrol i Danmark – Hvorfor er det en god idé?
Oversigt over alarmtyper for Saphe trafikalarmer
Oversigt over alle alarmtyperne Saphe trafikalarmer giver bilister
trafikken
3 ting alle bør gøre mere i trafikken