Leveringstid 1-2 hverdage

Indkøbskurv

Der er ingen produkter i kurven.

Oversigt over alle alarmtyperne Saphe trafikalarmer giver bilister

En Saphe trafikalarm giver alarm, når der er en hændelse forud, som du bør være opmærksom på. Vores mål er at give vores brugere de helt rigtige alarmer – og så få alarmer som muligt – på det helt rigtige tidspunkt.

Med Saphe Link appen har du mulighed for at skræddersy trakfikalarmer til netop dit behov. I appen kan du indstille alarmlyd og varighed ligesom du kan slå alarmer til og fra. For at sikre os mod forkerte alarmer er der indbygget en kontrolfunktion, som sikrer at der altid skal to indrapporteringer af samme hændelse til, før alarmen bliver registreret og videregivet til andre brugere.

Alle Saphe trafikalarmer giver dig en auditiv lyd enten som alarm eller en informationstone. Saphe One og Saphe One+ blinker rødt eller blåt afhængig af alarmtype, mens Saphe Drive ved hjælp af skærmen viser alarmikoner.

Nedenfor er alle alarmtyperne beskrevet.

 

Fast fartkamera 

En Saphe trafikalarm giver alarm ved faste fartkameraer. I Danmark er der 20 faste kameraer, som også kaldes stærekasser. Vores trafikalarmer indeholder data på samtlige 37.000 faste kameraer, der findes i Europa.

SmartAlarm funktionen gør, at du kun får en alarmlyd, hvis du kører for stærkt, i det du nærmer dig et fartkamera. Kører du inden for hastighedsgrænsen, får du blot et lille bip, som gør dig opmærksom på, at der er et fartkamera forud.

 

Mobilt fartkamera 

Mobile fartkameraer kan være fotovogne, fritstående 3-ben eller håndholdt lasermåler. De er ofte godt gemt og er placeret på strækninger, hvor der er behov for hastighedsnedsættelse.

Der kan ikke findes data om de mobile fartkameraer, da de er mobile. Derfor er det nødvendigt, at Saphe-brugerne indrapporterer de mobile fartkameraer. For at få de mest præcise data, skal kameraer indrapporteres, når man er lige ud for det, idet man passerer det.

 

Ulykke 

En Saphe trafikalarm giver også alarm når der er sket en ulykke, hvis denne er blevet indrapporteret. Når der først er sket én ulykke, er der stor risiko for følgeulykker.

I Saphe Drive og Saphe One+ er der indbygget Crash Detect, som automatisk og lynhurtigt sender en ulykkesalarm til nærmeste Saphe-brugere ved egen ulykke. Derved mindskes risikoen for følgeulykker.

 

Fare på vejen 

Denne trafikalarm benyttes, når der ligger genstande på vejen, som kan give farlige situationer. Det kan blandt andet være tabt gods, dækrester, et væltet træ, større dyr og lignende. Denne alarm skal indrapporteres af brugerne.

 

Bil i nødspor 

Trafikalarm der angiver, at der holder en bil i nødsporet. At holde i nødsporet er forbundet med stor fare. Det anbefales at gå væk fra bilen og gerne om på den anden side af autoværnet. Op mod 16 % af alle dødsfald på motorveje er forårsaget af, at personer opholder sig i nødsporet. Denne alarm skal indrapporteres af brugerne.

 

Skolevej 

Når du kører ind på en skolevej, modtager du ét enkelt bip, som gør dig opmærksom på, at der kan være børn på vejen, og du derfor bør være ekstra opmærksom. På skoleveje er der også nedsat fartgrænse.

En undersøgelse viser, at hver fjerde forældre føler sig utryg ved at lade deres barn gå alene til og fra skole, da skoleveje er meget trafiktung i bestemte tidsintervaller.

 

Strækningskontrol 

Transport- og boligministeriet offentliggjorde i efteråret 2019, at der bliver indført permanent strækningskontrol over Storebæltsbroen og i Øresundstunnellen.

Strækningskontrol måler alle bilers gennemsnitshastigheder over en specifik strækning. Hvis man overskrider fartgrænsen, udløser det en bøde, et klip eller en frakendelse af kørekortet.

På de europæiske veje er der over 6.000 strækningskontroller. Saphe trafikalarmer indeholder al data på samtlige europæiske strækninger med gennemsnitmålinger.

 

Læs mere om strækningskontrol her

 

Trafiklyskamera 

Denne type alarm findes endnu ikke i Danmark, men benyttes hyppigt rundt i Europa, hvor der findes cirka 9.000 kameraer af denne type. Der er 6.000 trafiklyskameraer, der registrerer om en bilist kører overfor rødt, mens de resterende 3.000 også måler om man kører for stærkt.

Andre læste også

Saphe bestyrelse
Bankekspert Lars Krull er nyt bestyrelsesmedlem hos Saphe A/S
fartbøde og bødetakster
Bødetakster 2020: Se fartbøderne for at køre for stærkt i bil
Bilferie i Danmark? Få inspiration til 5 unikke naturoplevelser
bro
Strækningskontrol i Danmark – Hvorfor er det en god idé?

Bliv en del af Danmarks største trafikfællesskab