Leveringstid 1-2 hverdage

Indk√łbskurv

Der er ingen produkter i kurven.

Den store guide om fotovogne og fartkontrol i Danmark

Indholdsfortegnelse

ATK- hvad er det nu lige det betyder?
Hastighedskontrol - er det ikke det samme som en fotovogn?
Færdselskontrol - det må det samme som en fartkontrol
Hvorfor bruger man fotovogne?
Nye fotovogne i 2015 og deres placering
Nye fotovogne på vejene i 2021-2023
Hvor holder fotovogne oftest?
Hvilke dage er der typisk fotovogne?
Hvornår blitzer en fotovogn?
Hvordan måler fotovognen min hastighed?
Hvordan ved jeg, om jeg er blevet fotograferet af en fotovogn?
Blitzer fotovogne om natten?
Kan en fotovogn kun tage billeder af min forreste nummerplade?
Kan fotovogne være skjulte?
Hvor må en fotovogn holde?
Er det tilladt at advare andre om fotovogne?
Kan fotovogne blitze motorcykler?
Skal man være politibetjent for at sidde i en fotovogn?
Kan fotovogne blitze biler som k√łre den anden vej?
4 skr√łner om fotovogne
Kan man bestille en fartkontrol?

Det er ikke alle, der er lige begejstret for blitzende fartf√¶lder. St√łrstedelen af danskere tager alligevel godt imod dem, da de er med til at skabe tryghed og sikkerhed p√• vejene i og lokalomr√•det.

Der findes mange historier, skr√łner og sp√łrgsm√•l omkring fotovogne og fartkontrol i Danmark. For at belyse omr√•det er vi g√•et til tasterne.

I denne artikel besvarer vi nogle af de typisk sp√łrgsm√•l, du m√•ske sidder med som trafikant. For det f√łrste har k√¶rt barn mange navne. Fotovogne g√•r under navne som ATK-bil, mobilt fartkamera, fartkontrol, hastighedskontrol, fotof√¶lder mobil ATK, f√¶rdselskontrol eller endda skatte-automater. Men hvad betyder de forskellige navne, og omhandler de virkelig det samme?

 

ATK - hvad er det nu lige det betyder?

Fotovogne og st√¶rekasser bliver i politiets terminologi angivet som ATK (Automatisk Trafikkontrol), herunder yderligere opdelt i mobil ATK (fotovogne) samt fastmonteret ATK (st√¶rekasser). ATK omfatter politiets landsd√¶kkende indsats, og de redskaber de har, for at nedbringe farten p√• landevejene og √łge trafiksikkerheden. Det g√łr politiet ved at fotografere forbipasserende, der k√łrer for st√¶rkt p√• steder, hvor det vurderes, at der er behov for at hastighedsneds√¶ttelse.

Der findes også mindre kendte, som stræknings-ATK samt serie ATK.

Str√¶knings-ATK er n√•r bilens hastighed m√•les ved hj√¶lp af to enheder. Alle biler fotograferes ved den f√łrste enhed, og igen n√•r de passerer nummer 2. Ved brugen af automatisk nummerpladegenkendelse kan politiet beregne hvor lang tid det har taget bilen at k√łre fra den ene m√•ler til den anden. P√• den m√•de kan politiet beregne gennemsnitsfarten, og hvorvidt der er sket en hastighedsovertr√¶delse. Str√¶knings-ATK er ogs√• kendt som str√¶kningskontrol, som is√¶r er kendt i udlandet.

Her kan du læse mere om, hvorfor der er en god ide at have strækningskontrol i Danmark.

Serie-ATK er en r√¶kke faste standere, der ops√¶ttes langs en str√¶kning, hvor den enkelte fungerer selvst√¶ndigt ligesom almindelige fartkontrol. Denne type indsats benyttes n√•r der er bestemte str√¶kninger, der har en s√¶rlig historik for ulykker og for h√łj fart.

 

Hastighedskontrol - er det ikke det samme som en fotovogn?

Det v√¶rkt√łj som politiet har i deres v√¶rkt√łjskasse, for at kontrollere fart p√• landevejene, er mobile ATK / fotovogne samt faste ATK / st√¶rekasser. Derudover kan patruljerende politi i bil, eller p√• motorcykel, ogs√• foretage m√•linger p√• en given str√¶kning. Denne type m√•linger falder typisk under betegnelsen hastighedskontrol.

Politiet skriver på deres hjemmeside, at de anvender forskellige målemetoder, som blandt andet indebærer laser samt tidsmåling og distancemåling.

Forskellen på en hastighedskontrol og en fotovogn/stærekasse er, hvornår målingen er foretaget. Ved hastighedskontrollen kan du med det samme få oplyst resultatet af hastighedsmålingen. Ved en måling foretaget af en fotovogn eller stærekasse får du tilsendt et brev fra Politiet.

 

Færdselskontrol - det må det samme som en fartkontrol

Selve paraplyen for politiets indsats mod for h√łj fart og forebyggelse mod ulykker hedder f√¶rdselskontrol. ATK samt hastighedskontrol er de v√¶rkt√łjer, politiet har at arbejde med for at nedbringe antal dr√¶bte og tilskadekomne i trafikken som en del af f√¶rdselskontrollen.

Det sk√łnnes at cirka halvdelen af alle d√łdsulykker i trafikken skyldes for h√łj hastighed. Af den grund, er der stort fokus p√• fart for at skabe mere sikkerhed og tryghed i trafikken.

Automatisk nummerplade-genkendelse (ANPG) er ogs√• en del af f√¶rdselskontrollen. Dens funktion er at alarmere politiet hvis en bil, som er registreret i politiets systemer, passerer et kamera. Det har derfor ikke noget at g√łre med fartkontrol.

Med rammerne på plads for hvad forskellen på en ATK, hastighedskontrol samt færdselskontrol er, går vi nu i dybden med fotovogne.

 

Hvorfor bruger man fotovogne?

Fotovogne er et pr√¶ventivt indgreb i trafikken. Fotovogne kan medf√łre en neds√¶ttelse af den generelle hastighed, der hvor bilisterne k√łrer for st√¶rkt i forhold til hastighedsgr√¶nsen.

En unders√łgelse foretaget i 2018 for R√•det for Sikker Trafik blandt cirka 4.000 danskere viste at 93 % af de adspurgte, mente at fotovognene er med til at forbedre trafiksikkerheden. Derudover mente de 93 %, at fotovogne er med til at nedbringe antallet af dr√¶bte og tilskadekomne eller f√• folk til at overholde hastighedsgr√¶nserne. De resterende 7 % mente, at fotovognene er skabt udelukkende for at tjene penge til statskassen.

En stor del mener derfor helt overordnet, at fotovogne skaber tryghed i lokalområdet, når de er ude.

I ‚ÄĚAftalen om politiets og anklagemyndighedens √łkonomi 2021-2023‚ÄĚ fremg√•r det at for h√łj hastighed er en af de st√łrste dr√¶bere i trafikken og kan forbindes med cirka 4 ud af 10 d√łdsulykker i trafikken. Derudover er der ogs√• flere forskellige unders√łgelser som indikerer at brugen af fotovogne og st√¶rekasser nedbringer antallet af dr√¶bte og tilskadekomne i trafikken.

Det kan ske, at du bliver blitzet af en fotovogn eller st√¶rekasse. Det sker nemlig nogle gange helt ubevidst, at du kommer til at k√łre for st√¶rkt.

 

Nye fotovogne i 2015 og deres placering

I 2015 fik Danmark nye fotovogne. Derudover gik politiets flåde af fotovogne fra 25 til 102, som skulle placeres i de forskellige politikredse. De gamle fotovogne med hastighedsmålinger, radarstråler og fotooptagelser med et kamera på råfilm blev fortid.

I stedet for kom der et nyt 100 % digitalt system, der benytter en laserstr√•le, to digitale kameraer med forskellig linsest√łrrelse. Det sikrer den bedste fotokvalitet af f√łreren og k√łret√łjet. Nedenfor kan du se en tabel for, hvordan fotovognene blev placeret geografisk.

 

PolitikredsAntallet af fotovogne
Nordjyllands Politi10
Midt- og Vestjyllands Politi13
√ėstjyllands Politi10
Syd√łstjyllands Politi9
Syd- og S√łnderjyllands Politi9
Fyns Politi9
Nordsjællands Politi8
Midt- og Vestsjællands Politi9
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi8
K√łbenhavns Politi10
K√łbenhavn Vestegns Politi6
Bornholms Politi1

Overstående tabel angiver placeringen og antallet af fotovogne i 2015.

Hvis du gerne vil vide, hvor de fastmonterede fartkameraer er, altså stærekasserne, kan du finde den komplette oversigt over fartkontroller og stærekasser i Danmark her.

I ‚ÄĚAftalen om politiets og anklagemyndighedens √łkonomi 2021-2023‚ÄĚ fremg√•r det at Politiet i dag har 82 mobile ATK-enheder, efter man i 2018 st√łttede Vejdirektoratet med 20 enheder til et projekt om st√¶rekasser p√• udvalgte placeringer i Danmark. Med de 25 nye mobile ATK-enheder bliver der 107 fotovogne til r√•dighed til at √łge politiets f√¶rdselsindsats mod for h√łj hastighed.

 

Nye fotovogne på vejene i 2021-2023

I en bred aftale mellem Social Demokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige er der kommet en ny fler√•rsaftale for politiets og anklagemyndighedens √łkonomi for 2021-2023.

Denne aftale skal bl.a. blive finansieret af uddeling af flere trafikb√łder.

For at underst√łtte dette, er det derfor blevet besluttet at for√łge kontroltrykket p√• vejene ved at udvide mobile ATK-enheder / fotovogne med 25 enheder.

Af aftaleteksten st√•r der at: ‚ÄĚEn for√łgelse af kontroltrykket vil s√•ledes bidrage til at √łge f√¶rdselssikkerheden og samtidig medf√łre et merprovenu, der kan bidrage til finansieringen af en ny fler√•rsaftale. ‚ÄĚ

Det forventes at tilf√łrslen af de nye fotovogne vil bidrage til at √łge den generelle f√¶rdselssikkerhed og samtidig bidrage med cirka 34 mio. kr. i 2022 og cirka 134 mio. kr. i 2023.

 

Hvor holder fotovogne oftest?

Top 10 steder i Danmark, hvor der oftest holder en fartkontrol eller fotovogn

Overstående Danmarks kort viser, hvor der oftest holder en fartkontrol eller fotovogn i Danmark.

Engang kunne du se et overblik p√• en bruttoliste over, hvor fotovognene kunne holde p√• politiets hjemmeside. Bruttolisten bestod af cirka 1.500 punkter i Danmark, hvor der kunne st√• fotovogne.¬† Disse kontrolsteder offentligg√łres dog ikke mere.¬† I 2017 lavede DR en analyse omkring, hvor lang tid politiet har brugt i et bestemt omr√•de for at blitze bilister.

De fandt f.eks. ud af, hvis du boede p√• L√¶s√ł, Henne n√¶r Esbjerg, Ebberup p√• Fyn og i 26 andre postnumre, s√• havde der ikke v√¶ret en fotovogn forbi i to √•r.

Men hvis du boede i n√¶rheden af Holstebro, Kolding og p√• Frederiksberg, var fotovogne et naturligt f√¶nomen, hvor de var parkeret i over 2.000 timer i l√łbet af to √•r. Hvis man regner lidt p√• det.

  • I en periode p√• 2 √•r - 730 dage p√• 2 √•r
  • 730 dage * 24 timer - 17.520 timer p√• 2 √•r
  • 2.000 fotovogns timer / 17.520 timer - 11,41%
  • I ugens syv dage holder der en fotovogn i 12 timer, 2 dage om ugen, hver uge, hele √•ret.

Der er altså en temmelig massiv indsats udvalgte steder i Danmark, mens andre steder er det nærmest ikke eksisterende.

Det er overordnet et sp√łrgsm√•l om ressourcer og historisk data. Fotovogne er indsat steder, som har en historik om gentagende ulykker eller problemer med for h√łj hastighed. Derudover er placeringen af fotovogne ogs√• baseret p√• henvendelser fra personer i lokalomr√•det.

Hvis en lokation ikke har en historik omkring ulykker, for h√łj fart eller modtager henvendelser, s√• f√•r lokationen ikke s√• tit bes√łg af politiet.

 

Hvilke dage er der typisk fotovogne?

Tidspunkter hvor der oftest holder en fartkontrol eller fotovogn

Overstående graf viser hvor mange timer fartkontrollen og fotovognene er på vejene, spredt ud over ugens syv dage.

Nu har vi klarlagt, hvor fotovognene holder henne i landet, og hvor tit de er til stede i regionerne. Men hvilke dage skal man specielt være opmærksom på fotovogne på de danske veje?

Vi tager igen fat i en unders√łgelse lavet af DR i 2017. Den omhandler hvilke dage fotovognene er p√• vejene. Hvis du skulle g√¶tte, hvilke dage en fotovogn typisk er p√• vejene hvad ville det s√• v√¶re?

Fotovogne er typisk ude tirsdage og onsdage.

Det h√¶nger sammen med, at det er hverdage, og du m√•ske skal frem og tilbage p√• arbejdet. Efter onsdag falder tilstedev√¶relsen st√łdt, hvor fotovognene er mindst p√• vejene i weekenden.

If√łlge FDM savner de lidt en r√łd tr√•d i indsatsen. Grunden for det er at, der er flest trafikdr√¶bte om fredagen og l√łrdagen, og hvis man sj√¶ldent oplever fotovogne i weekenden, kan de m√•ske tilskynde, at man √łger farten i weekenden.

 

Typiske sp√łrgsm√•l omkring fotovogne og fartkontrol

Vi har nu været igennem, hvor fotovogne ofte holder, hvor tit de er ude i de forskellige regioner samt antallet af fotovognene i regionerne.

Nu vil vi se p√• praktiske sp√łrgsm√•l, omkring hvordan fotovogne rent faktisk fungerer, hvad de kan, og hvad der er af skr√łner omkring fotovogne.

 

Hvornår blitzer en fotovogn?

En fotovogn tager automatisk et billede af en bil, hvis den m√•ler hastigheden til at v√¶re for h√łj. N√•r billedet bliver taget, udl√łses en blitz. Blitzen er meget kraftigt og kan ses uanset eksisterende lysforhold.

Du kan m√•ske opleve, at fotovognen har blitzet efter, du har passeret den. Det skyldes typisk, at du har k√łrt for hurtigt, eller at en af de andre bilister i n√¶rheden af dig har k√łrt for st√¶rkt.

 

Hvordan måler fotovognen min hastighed?

M√•leudstyret i en fotovogn best√•r overordnet af to elementer ‚Äď en blitz og en laser-m√•ler.

Det vigtigste v√¶rkt√łj i fotovognen er dens 3D laser, som m√•ler bilernes hastighed ved forbi k√łrsel. Ovenp√• laseren er der fastgjort to kameraer. Det ene kamera har fokus p√• den f√łrste vognbane, mens kamera nummer to har fokus p√• den anden vognbane. P√• den m√•de kan der ogs√• registreres eventuelle fartsyndere ved overhalinger. Laseren kan d√¶kke fire vejbaner p√• tv√¶rs. Den konkrete m√•ling opst√•r, n√•r en bil er cirka 70 meter fra fotovognen.

M√•leudstyret foretager op til n√¶sten 400 m√•linger, indtil bilen er 20 meter fra fotovognen. Den m√•ler bilens hastighed p√• en str√¶kning over cirka 50 meter. Hvis farten er for h√łj i intervallet, bliver der taget et billede cirka 20 meter fra bilen. Der bliver automatisk taget billeder af for hurtigt k√łrende bilister.

Herefter bliver det kontrolleret af den ansvarshavende i fotovognen, som blandt andet gennemgår om forreste nummerplade tydeligt kan identificeres.

 

Hvordan ved jeg, om jeg er blevet fotograferet af en fotovogn?

Hvis du er blevet blitzet af en fotovogn, er du ogs√• blevet fotograferet og har dermed k√łrt over den tilladte fartgr√¶nse. ¬†Du bliver nemlig kun blitzet, hvis der bliver taget et billede.

Blitzen er tydelig og kan ses p√• alle tider af d√łgnet. Blitzen bliver cirka udl√łst 20 meter fra fotovognen, og hvis du ikke har set blitzen, er der kun at vente til, at du eventuel modtager en fartb√łde.

 

Blitzer fotovogne om natten?

Det korte svar er - ja, fotovogne blitzer om natten.

Som tidligere skrevet, s√• blitzer fotovogne p√• alle tidspunkter p√• dagen med et kraftigt lys, der skal sikre en h√łj kvalitet p√• billedet. Blitzen som fremkommer, har et r√łdligt sk√¶r, og du vil ikke v√¶re i tvivl om, hvorvidt du er blevet blitzet af en fotovogn om natten.

 

Kan en fotovogn kun tage billeder af min forreste nummerplade?

Efter du måske er blevet blitzet og blevet fotograferet, gennemgår den ansvarshavende i fotovognen, hvorvidt forreste nummerplade kan identificeres. Hvis det ikke er tilfældet, sidder der et kamera forrest i fotovognen. Det er i stand til at tage billeder af den bagerste nummerplade på den forbipasserende bil.

 

Kan fotovogne være skjulte?

Måleudstyret i fotovogne er mobile og kan stilles op på stativer, som kan stilles i vejkanten. Stativet kan stilles til 15-60 meter væk fra fotovognen afhængigt at kabeltypen.

Der kan v√¶re flere √•rsager til, at politiet s√¶tter m√•leudstyret p√• stativ. Det kan v√¶re, at politiet √łnsker, at fotovognen kan parkeres lidt v√¶k og holde sig skjult. Det kan ogs√• v√¶re praktisk umuligt eller farligt at parkere t√¶t p√• vejbanen, det kan f.eks. p√• motorvejsbroer eller ved vejarbejde.

 

Hvor må en fotovogn holde?

Du har m√•ske h√łrt en del historier om fotovogne, som holder parkeret ulovligt. Men har det nogen betydning, og m√• fotovogne gerne parkere ulovligt?

Hvis du kigger på Færdselsloven, må fotovogne i princippet parkere, hvor de vil.

I ¬ß 30 st√•r der, at ¬ß28 og ¬ß29 (som omhandler hvor standsning og parkering ikke er tilladt) ikke g√¶lder for k√łret√łjer, der anvendes ved vejarbejde, hvis standsning eller parkering er n√łdvendig af hensyn til arbejdet, og der tr√¶ffes n√łdvendige sikkerhedsforanstaltninger. Det samme g√¶lder standsning eller parkering, der foretages af politi, Kriminalforsorg, Redningsberedskab eller Redningskorps.

I praksis er det noget andet. Tommelfingerreglen er at politiet placerer fotovogne p√• en s√•dan en m√•de at de ikke udg√łr fare, d√¶kker udsynet for andre eller forhindre g√•ende eller cyklister p√• fortovet og cykelsti.

 

Er det tilladt at advare andre om fotovogne?

Du kender det sikkert, du kommer k√łrende p√• landevejen, og den modk√łrende bilist blinker af dig. Man t√¶nker, hvorfor gjorde han lige det? Har jeg langt lys p√•? Mangler jeg lys? Indtil det sl√•r √©n, det er m√•ske en fotovogn, som holder forude.

Den modk√łrende bilist har advaret dig om en fotovogn, selvom det er en venligsindet handling, er det s√• lovligt?

Det kan v√¶re vanskeligt at svare p√•, da der b√•de findes eksempler p√•, at bilister har modtaget b√łder for at advare andre med forlygterne, samt at andre bilister er blevet frifundet for disse overtr√¶delser.

Det handler nok i h√łjere grad om, hvorvidt b√łderne har v√¶ret grundet i det sikkerhedsm√¶ssige perspektiv, kan skabe farlige situationer med h√•rde bremsninger og generelt utryghed ved brugen af forlygterne, for at advare.

Det er 100 % lovligt at anvende en Saphe trafikalarm i Danmark til at advare om fotovogne og fartkontroller.

 

Kan fotovogne blitze motorcykler?

Fotovogne kan godt blitze motorcykler, men der bliver ikke tilsendt b√łder til dem.

Grunden for dette er, at motorcyklistens ansigt ikke kan ses bagved hjelmen, og at motorcyklen ikke har nummerplade foran. Hvis en motorcykel skal f√• en fartb√łde for at k√łre for st√¶rkt, skal det v√¶re grundet hastighedskontroller med patruljerende politibetjente.

Hvis du k√łrer p√• motorcykel til daglig, har vi ogs√• en trafikalarm til dig. Saphe MC er en trafikalarm til motorcykler, som ikke kr√¶ver du skal betjene den fysiske enhed eller appen under k√łrsel. I stedet lader du andre bilister indrapportere for dig.

Find den smarte Saphe MC trafikalarm her og læs om flere fordele.

 

Skal man være politibetjent for at sidde i en fotovogn?

Har du altid dr√łmt om at betjene en fotovogn, men har droppet dr√łmmen fordi "man jo ikke er politibetjent"? S√• fat mod, det er ikke alle fotovogne, som er bemandet af politibetjente. Der sidder ogs√• civile m√•lere og betjener dem.

En civilm√•ler har typisk v√¶ret igennem et 14 dages uddannelsesforl√łb, hvorefter der medf√łlger en sidemandsopl√¶ring, inden man er klar til at komme alene ud p√• vejene og optage m√•linger.

Der er faktisk temmelig stor interesse i at blive civilm√•ler i fotovogne. I 2015 da Midt- og Vestjyllands politi s√łgte 13 civilm√•lere, fik man over 400 ans√łgninger til stillingerne.

 

Kan fotovogne blitze biler, som k√łrer v√¶k fra fotovognen?

Fotovognen har et kamera som sidder i foruden. Det er muligt at aktivere det, hvis det oprindelig billede er i for d√•rlig kvalitet, og man ikke kan se nummerpladen foran. Det er s√•ledes praktisk muligt at blitze bilister, som k√łrer v√¶k fra fotovognen. Denne praksis benyttes dog ikke i Danmark.

Dog skal du v√¶re opm√¶rksom p√•, at politiet i udlandet har fotovogne og fartkontroller der ogs√• m√•ler hastigheden fra bilister, som k√łrer v√¶k fra m√•leren.

 

4 skr√łner om fotovogne og fartkontrol

Igennem tiden er der opst√•et en del historier og skr√łner om, hvordan man kan "snyde" fotovognene. Historierne er skabt over h√¶kken til naboen osv.

Vi tager nu fat i nogle af de mest udbredte historier.

  • ‚ÄĚTag forreste nummerplade af fordi fotovognen kun tager billeder af den forreste nummerplade"

Det virker ikke.

Der er to problemstillinger i denne. For det f√łrste, s√• er fotovognen udstyret med et kamera i foruden, som er i stand til at tage billeder af bilen bagerste nummerplade., Derudover er det ikke ligefrem en god id√© at fjerne den forreste nummerplade. Det er nemlig ulovligt.

  • ‚ÄĚHvis du vikler Vita Wrap husholdningsfilm omkring din nummerplade bliver fotovognens kamera forstyrret‚ÄĚ

Det virker heller ikke.

Der findes en del rygter om at dette skulle forstyrre fotovognens måleudstyr, således at billedet af nummerpladen ikke vil være tydeligt. Det passer ikke. Dertil skal du huske, at der også sidder et kamera i foruden, som tager billeder af den bagerste nummerplade.

  • ‚ÄĚHvis du h√¶nger en cd i bakspejlet, s√• kan du forstyrre fotovognens kamera‚ÄĚ

Det holder heller ikke.

Fotovognens udstyr bliver ikke p√•virket af, at du h√¶nger en CD i bakspejlet. Det eneste en CD i bakspejlet g√łr, er at det ser en smule fjollet ud.

  • ‚ÄĚHvis du monterer en gennemsigtig akrylplade foran nummerpladen, kan kameraet fra fotovognen ikke tage et kvalificeret billede"

Det virker heller ikke.

Mange af skr√łnerne omhandler hvordan, man eventuelt kan sl√łre noget af nummerpladen og g√łre den ul√¶selig. Men ligesom ved de foreg√•ende skr√łner s√• er fotovognene udstyret med et kamera i foruden, som kan tage billede af den bagerste nummerplade.

Dertil m√• du ikke tild√¶kke din nummerplade, da den altid skal v√¶re l√¶selig. Hvis den ikke er l√¶selig, kan det blive en dyr forn√łjelse.

 

F√• 3 solide tips til at undg√• fartb√łder her

 

Kan man bestille en fartkontrol?

Du kan faktisk godt bestille en fotovogn, hvis du oplever at der k√łres meget hurtigt i dit lokalomr√•de. I april 2019 var der over 1.500 bestillinger i 12 politikredse fra en periode p√• tre til fire m√•neder.

Du skal kunne svare p√• f√łlgende sp√łrgsm√•l for at bestille en fartkontrol:

  • Du skal v√¶lge om det er hastighedskontrol eller knallertkontrol
  • Hvilken politikreds vil du bestille hastighedskontrollen i
  • Hvorfor √łnsker du en f√¶rdselskontrol? Hvad har du oplevet, og hvorn√•r har du oplevet det?
  • Hvorn√•r du √łnsker at f√¶rdselskontrollen skal foretages
  • Ens kontaktoplysninger

Du kan bestille en fartkontrol her

 

Fotovogne og fartkontrol skaber tryghed og sikkerhed lokalområdet

Uanset hvilken holdning du har til fotovogne og fartkontrol, viser flere unders√łgelser, at det skaber mere sikkerhed og tryghed i trafikken. Fotovogne er samtidigt med til at s√¶nke farten og antallet at ulykker p√• vejene.

Holdningerne kan v√¶re mange om fotovogne. Uanset hvad skal vi som bilister altid huske at k√łre efter omgivelserne og efter g√¶ldende lovgivning. Vi opfordrer p√• det kraftigste til at f√łlge og overholde fartgr√¶nserne p√• landevejene, s√•ledes alle bilister, store som sm√•, kan f√łle sig trygge i trafikken.

 

FAQ

ATK betyder Automatisk Trafikkontrol og er det begreb politiet anvender i forbindelse med indsatsen med at sænke hastigheden på vejene. ATK kan yderligere opdeles i mobil ATK (fotovogne) samt fastmonteret ATK (stærekasser).

Fotovogne og generelt fartkontroller, medvirker til at den overordnede hastighed på vejene bliver sænket i forhold til hastighedsgrænsen.

En fotovogn blitzer n√•r der bliver taget et billede af bilen, hvis den m√•ler den p√•g√¶ldende hastighed til at v√¶re for h√łj.

M√•leudstyret i fotovognen best√•r af en blitz og en laser-m√•ler. Det er fotovognens 3D laser, som m√•ler bilernes fart.¬† Derudover er der to kameraer. hvor det ene fokusere p√• den f√łrste vognbane, mens kamera nummer to fokusere p√• den anden vognbane. 3D laseren kan d√¶kke fire vejbaner p√• tv√¶rs.

Fartm√•lingen sker n√•r bilen er cirka 70 meter fra fotovognen. De n√¶ste 50 meter foretager m√•ludstyret op til 400 m√•linger indtil bilen er 20 meter fra fotovognen. Hvis farten er for h√łj i dette interval, udl√łses blitzen og der bliver taget et billede cirka 20 meter fra bilen.

Hvis du er blevet blitzet af fotovognen, så er du også blevet fotograferet.

Fotovogne blitzer p√• alle tidspunkter, og selvf√łlgelig ogs√• om natten. Man er ikke i tvivl om at blive blitzet af en fotovogn om natten, da der fremkommer kraftigt lys med r√łdligt sk√¶r.

Nej, fotovognen kan også tage et billede af din bagerste nummerplade, hvis den forreste nummerplade ikke kan identificeres. Der sidder nemlig et kamera forrest i fotovognen, som som kan tage billeder af den bagerste nummerplade.

Da måleudstyret i fotovogne er mobile og kan opsættes på stativer, kan udstyret og fotovognen sagtens være skjulte. Stativet kan stilles mellem 15-60 meter væk fra fotovognen afhængigt at kabeltypen.

Fotovogne m√• placeres p√• en s√•dan en m√•de, at de ikke udg√łr fare, d√¶kker udsynet for andre eller forhindre g√•ende eller cyklister p√• fortovet og cykelsti.

Det kan v√¶re vanskeligt at svare p√•, da der b√•de findes eksempler p√•, at bilister har modtaget b√łder for at advare andre med forlygterne, samt at andre bilister er blevet frifundet for disse overtr√¶delser.

Det handler nok i h√łjere grad om, hvorvidt b√łderne har v√¶ret grundet i det sikkerhedsm√¶ssige perspektiv, kan skabe farlige situationer med h√•rde bremsninger og generelt utryghed ved brugen af forlygterne, for at advare.

Fotovogne kan blitze motorcykler, men der bliver ikke tilsendt b√łder til dem, da motorcyklistens ansigt ikke kan ses bagved hjelmen, og at motorcyklen ikke har nummerplade foran.

Nej, man beh√łver ikke at v√¶re politibetjent for at sidde i en fotovogn, civile m√•lere kan ogs√• betjene dem.

Ja fotovognen kan godt blitze bilernes bagerste nummerplade ved hjælp af et kamera som sidder i foruden på fotovognen.

Andre læste også

Fartkontrol i tyskland saphe
Fartkontrol i Tyskland: 6 typer fartkontrol
Fartkontrol i Italien: Se typerne af fartkontrol i Italien
Fartb√łder i Italien: Overblik over hastighedsgr√¶nser og fartb√łder
Saphe og digitalt k√łrekort
Med en Saphe trafikalarm glemmer du aldrig mere dit k√łrekort